Q&A: FLIKin uusi luova johtaja Anssi Rimpelä

Haastattelussa FLIKissä juuri aloittanut TV-menestyskonseptien tuottajahahmo

flik_icon
RIku Pyhälä

2017 / 03 / 20

Kirjoittaja työskentelee FLIKissä Content Ninjana

Anssi, tervetuloa FLIKiin!

Kiitos! Mukava olla täällä!

Kerro alkuun taustastasi.

Mun taustani on isossa tv-viihteessä. Viimeksi olen toiminut Zodiak Finlandissa kehitysjohtajana. Olen parikymmentä vuotta tehnyt prime time -viihdettä: ohjannut, tuottanut, ollut vastaavana tuottajana tällaisissa ohjelmissa… Ollut mukana tuomassa Suomeen Maajussille Morsian, Idols, Talent, ja sitten Vain Elämää – sitä tein viisi kautta vastaavana tuottajana, ja toin sen Suomeen.

Sitten olen jonkin verran työskennellyt Pohjoismaissa sisältökehityshankkeissa, kansainvälisissä organisaatioissa. Myynyt, kehittänyt, tuottanut viihdettä kansalle.

Sinulla on siis tv-viihdetausta…

Olen mä tehnyt asiaohjelmiakin ja olen ollut toimittajana radioissa ennen kuin aloitin tv-työt. Viime aikoina se on jotenkin ollut se iso viihde.

Isot viihdeilmiöt, koetko että ne ovat sinun juttusi?

Kyllä mä jotenkin sillä lailla koen. Mulla on sen verran juntti maku, ja olen huomannut, että välillä kun itse tykkää niin sattuu tuulipukukansakin tykkäämään. Jotenkin se sellainen koukuttava, tunteisiin vetoava kerronta, jossa tulee wow-efekti… Kai sitä on sitten sen verran showmies, että haluaa niin kuin isoa ja näyttävää.

Mitä juttuja tuot omasta taustastasi?

Ilman muuta on tämä isojen ilmiöiden luominen liikkuvan kuvan ja kerronnan avulla. Sitten on kansainväliset kontaktit. Kolmantena ehkä sieltä mun taustasta voisi ottaa sellaista tavoitteellista organisaation - myöskin sisäistä - kehittämistä.

Mikä sai sut tarttumaan FLIKin haasteeseen, mikä tässä vetää?

Tässä oli monta hommaa, ja olin tosi iloinen, että päästiin yhteisymmärrykseen ja sain tulla tänne. Yksi merkittävä tekijä minulle oli se, että halusin tulla menestyvään yritykseen ja oppia niistä mitä FLIK on tehnyt, ja tulla sellaiseen koneistoon, jossa on jo jonkin verran tehoja - niin kuin hypätä liikkuvaan junaan. Se yksi syy oli, että täällä on tehty hienoa työtä pitkän aikaa.

Ja [FLIKissä] on jo kansainvälistä toimintaa, niin mä näen, että siinä on mulla selkeä mahdollisuus tulla virittämään konetta. Että saadaan vielä enemmän tehoja irti ja kasvamaan.

Sitten tulevat johdon rohkea näkemys, halu kehittää, riskinottokyky, mitä valitettavan vähän näkee. Isoissa yrityksissä sitä tietysti on jonkin verran ja kansainvälisissä yrityksissä, mutta kyllä mä sanon, että Suomessa sitä voisi tehdä enemmänkin.

Kolmantena voisin sanoa sen, että se minun osaaminen tässä tilanteessa - jotenkin näen, että me ollaan niin kuin perfect match.

Millaisia suunnitelmia sinulla on käytännön tasolla?

Innolla odotan sitä, että pääsen tapaamaan asiakkaita. Me tulemme järjestämään tässä lähiaikoina aamiaistilaisuuksia, joissa vähän kerron siitä, mihin olen törmännyt maailmalla ja tv-maailmassa - miten tarinoita tuotetaan ja jalostetaan eri kanaviin. Toivon mukaan aloitetaan se prosessi - etsitään yhdessä asiakasyritysten kanssa, että mikä voisi olla niiden organisaatiosta, palveluista, henkilöstöstä tai asiakkaista kertova tarina, joka kohahduttaisi isolla tavalla. Sitä minä odotan.

Totta kai tv-konseptien kehittäminen ja myyminen on sellaista, mitä mä teen. Ja ylipäätään se oppiminen - tuosta streamaus-puolesta ja sen elämyksellisyydestä - niiden tapahtumien elämyksellisyyden kehittäminen.

Millaisena haasteena näet teknologian ja sisällön kohtaamisen?

Voi olla, että olen sieltä oman taustani kautta vähän jäävi. Jos olen ihan rehellinen, niin mä olen sisältömies. Mua kiinnostavat hyvät tarinat ja näen tällä hetkellä tilanteen niin, että hyvä sisältö leviää nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. Mun mielestä on mahtavaa, että teknologia on siinä välissä auttamassa, mutta mulla ei ole oikein kantaa siihen teknologiapuoleen. Itse uskon, ja olen monesti itse sanonut, että hyvän tv-ohjelmaidean pystyy esittämään vaikka tulitikuilla, koska se idea ja tarina sekä ihmisen, päähenkilön sisäinen maailma on tärkein.

Jos perinteisesti on joku kova teknologiapuoli ja joku pehmeä tunteiden puoli, niin minä olen sitten siellä enemmänkin tarinankerronnan puolella muotoilemassa sitä tunteellista matkaa.

Mitä hyvä sisältö sinulle merkitsee?

Hyvä sisältö on ajassa liikkuva. Sen pitää puhutella, sen pitää olla relevanttia sille kuluttajalle. Nyt kun liikkuvan kuvan ja television sisällöntarjonta on räjähtänyt käsiin niin silti samaan aikaan yhdeksän suomalaista tv-kanavaa teki katsojaennätyksen viime vuonna. Vaikka tv:n katsonta on vähentynyt. Mutta silloin kun siellä on hyvää sisältöä, ihmiset katsovat sitä enemmän kuin aikaisemmin.

Uskon, että kaikissa platformeissa se vanha sanonta, että ”content is king” on nykyään ”content is more king than ever before”.

Hieman tulevasta… Mihin ala on mielestäsi menossa? Mihin video on menossa?

Luulen, että uudet teknologiat, kuten 360-videot, virtual reality, augmented reality, tulevat tähän rinnalle. Aika näyttää, mitkä teknologiat sitten jää pysyväksi. Se vanha ruutu, missä leikkaamalla kerrontaa kuljetetaan eteenpäin, ei tule poistumaan. Näen sen samalla lailla, että äänen puolellahan on tapahtunut paljon muutoksia: välillä on ollut 5.1 ääntä, välillä 7.1, mutta silti stereoääni on edelleen olemassa.

Nuo ovat hienoja mahdollisuuksia ja varmasti tullaan enemmän näkemään 360- ja AG- ja VR-sovelluksia. Mutta edelleen on paljon toimialoja, jotka eivät ole edes lähteneet siihen perinteiseen videokerrontaan, ja joilla on paljon saavutettavaa siellä.

Sitten näen sen vielä, että monet yritykset tekevät hienoa duunia itse omissa kanavissaan - ja se on ihan mahtavaa. Mutta sitten on yrityksiä, jotka haluavat selkeästi ottaa jonkin hypyn eteenpäin ja silloin tilataan tarkka-ampujat paikalle, joilla on se homma hallussa. Hyvän videosisällön, elokuvan, tv-sarjan tekeminen on valtava tekninen prosessi, jossa se osaaminen pitää olla huippuluokkaa, jotta se tuote vetoaa.

Sanotaan, että yrityksen pitää kertoa tarina. Ei niiden pidä kertoa tarinaa. Ammattilaisten pitää kertoa niiden tarina. Monissa yrityksissä on keittiö, mutta eivät ne itse tee ruokaa, jos tulee tärkeä asiakas. Kyllä ne silloin ottavat ammattikokin, kun haluavat tehdä vaikutuksen. Ja kaikki, joilla on kirjoituskone, eivät ole kirjailijoita.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *