Q&A: FLIKin uusi liiketoiminnan kehitysjohtaja Saija Heikinheimo

Haastattelussa FLIKissä juuri aloittanut näkemyksellinen media-alan kehittäjähahmo.

blogi
RIku Pyhälä

2017 / 03 / 29

Kirjoittaja työskentelee FLIKissä Content Ninjana

Ihan aluksi, tervetuloa FLIKiin Saija!

Kiitos paljon, kiitos!

Kuka olet ja mistä tulet? Kerro hieman taustastasi.

Mediassahan mun taustani on. Mutta en näkisi tässä kohtaa tätä toimialakysymyksenä. Olen koko urani tehnyt töitä, sen parissa, että mahdollistetaan mainostajille ja viestijöille tuloksellisia keinoja kertoa omaa tarinaansa ja saada aikaan haluamaansa vaikutusta. Sinänsä tämä on hirveen luonteva siirtymä, sillä myös FLIKissä keskeistä on saada aikaan vaikutusta ja auttaa asiakkaita nostamaan kerrontansa täyteen potentiaaliin videoiden avulla. Ajankohtainen ja huippumielenkiintoinen jatko-osa mun taustaani.

Millaisia yrityksiä menneisyydestäsi löytyy?

Ihan lähimenneisyydestä löytyy A-lehdet, jossa vastasin B2B-myynnistä johtoryhmätasolla. Sitten löytyy Forma Publishing Group, joka oli ehkä perinteisempi aikakausmediatalo, jonka A-lehdet sittemmin osti. Sitä ennen toimin puhtaasti online medioiden parissa Verkossa Mediassa, joka oli hieno korkeakoulu silloiseen digitaalisen mainonnan maailmaan. Itse asiassa niissä merkeissä mun tie on ensimmäisen kerran yhtynyt nykyisen FLIKin kanssa n. 10 vuotta sitten. Sitä ennen B2B-medioita Talentumilla ja olen minä joskus ollut asiakkaanakin näitä asioita ratkomassa. Eli samojen asioiden äärellä aina vähän eri näkökulmasta katsoen.

Mitä ammennat menneisyydestä näihin hommiin?

No, kuten sanottu, niin asiakkaiden palvelumielessä olen aina ollut miettimässä, että miten heidän tavoitteet – mitkä tarpeet taustalla ikinä sitten onkaan – saavutetaan. Asiakasymmärrys ja vaikuttamisen keinojen työkalupakki on siten hyvin varusteltu. Yksinkertaistettuna menestyksen edellytys on, että kohderyhmäymmärrys on hyvällä tasolla, jotta se voidaan tavoittaa ja että sille osataan viestiä vastaanottajalle relevantilla tavalla. Taito on osata kertoa asioista tavalla, joka kiinnostaa kuulijaa, eikä keskittyä siihen mitä itse haluaa sanoa.

Tämäntyyppisten asioiden ympärillä kun on koko uransa pyörinyt, niin vaikuttamisen trendeissä on saanut nähdä melkoisen evoluution. Alkuun se oli sellaista perinteistä mainontaa perinteisissä medioissa – mitä isompaa sen parempaa. Sitten tuli digitaalisuuden myötä näkyvyys konepellin alle, joka mahdollisti analyyttisemman syy-seuraus suhteiden tutkimisen. Datan kehittymisen myötä siitä on tullut keskusteluissa keskeinen elementti, joskin tähän on pakko sanoa, että data ilman validia insightia antaa melko tyngän näkökulman. Myös sisältömarkkinointi ja vaikuttajamarkkinointi on tämän ajan keskiössä. Ja tietysti se video tämän ajan vaikuttavimpana kerronnan muotona, jolloin ollaankin Flikin ydinosaamisessa.

Jos katsotaan taustapeiliini liiketoiminnan kehityksen näkökulmasta, niin olen saanut upean mahdollisuuden olla kehittämässä liiketoimintaa ajassa, jolloin talous luisuu alamäkeä, eikä konventioilla ole enää pärjännyt. Se on juurruttanut itseeni ajatusmalliin, jossa aktiivisesti haetaan uusia lähestymistapoja, kyseenalaistetaan omia uskomuksia ja pakottaudutaan epämukavuusalueelle. Se on ollut selviytymisen edellytys. Valmistuin hetki sitten myös Aallon eMBA ohjelmasta, joka mahtavasti haastoi ja lisäsi strategista ajatteluani. Näillä eväillä on nyt tarkoitus luoda menestystä niin Flikille kuin sen asiakkaille. Nyt kun viimein elämme talouskasvun aikaa, tapahtuu menestyksen luominen vaikeiden aikojen opettamalla sitkeydellä, mutta vähemmällä satsilla tervaa ja höyheniä.

Kuinka hyvin tunsit nykyisen mallisen FLIKin toimintaa?

Nykyisen mallisen FLIKin toimintaan olen varsinaisesti tuntenut vasta sen jälkeen, kun me Jannen kanssa istuttiin samaan pöytään ja ruvettiin asioita oikein huolella yhdessä puimaan: Mikä FLIKin seuraava tarina on? Mitä kohti ollaan menossa? Koska evoluutiostahan tässä on kyse: toimintaympäristöt muuttuvat ja on muututtava niiden mukana. Mieluimmin ensimmäisenä. Tietenkin tunnistin FLIKin entuudestaan videokerronnan asiantuntevana ja hyvämaineisena toimijana niin livelähetysten kuin luovan videokerronnan palveluista ja olin kuullut siitä oikeastaan vaan pelkkää hyvää.

Mikä sai tarttumaan FLIKin haasteeseen? Mikä inspiroi?

Mä uskon liikkuvaan kuvaan. Eikö niin, että kautta aikain se on ollut yksi vaikuttavimmista tarinankerronnan ja viestinvälittämisen muodoista... TV:n valta, mikä sillä perinteisesti on ollut, on perustunut tavoittavuuden lisäksi just tähän. Mutta siinäkin on käsillä murroskohta. Liikkuva kuva ja iso viihde ei ole enää television yksinoikeus. Hyvä videosisältö leviää tällä hetkellä nopeammin kuin mikään muu. Se on ketterää, luovaa, tavoittavaa ja saa parhaimmillaan aikaan läikähdyksiä vatsanpohjassa.

Joku puhui täällä viestinnän demokratisoinnista tai top down -tekemisestä ja ne on teemoja, joita mä vielä pureskelen ja mietin, mitä kaikkea siitä voi ammentaa. Me ollaan tässä markkinassa nyt Pandoran lippaan äärellä. Nyt eletään sellaisia kihelmöiviä aikoja, että saas nähdä mitä tästä loppujen lopuksi vielä löytyykään – siihen en osaa vielä vastata. Jotain hienoa varmasti!

Mitä ajattelet teknologian ja sisällön yhdistämisen haasteesta?

Ei se mun mielestä ole haaste vaan mahdollisuus. Välttämättömyys itseasiassa. Mitä tekee sisällöillä, joilla ei ole löydettävyyttä. Niitä voi kirjoitella päiväkirjaan. Mutta teknologia ja sisällöt ei yksin riitä. Tarvitaan luovuutta ja näkemystä! Sitä kuuluisaa x-factoria. Eli jos ajatellaan vaikkapa loppuun saakka teknisesti hiottua täydellistä sisältöä hetken. Eikö se ole helposti kliinistä ja tylsääkin? Hyvä videosisältö herättää kerrontaan sävyjä, tunnetta ja syvyyttä.

Mitä odotat työltäsi käytännössä/haaveissa?

Yhdessä onnistumisia asiakkaiden kanssa, mielenkiintoisia haasteita ja mahdollisuutta päästä edelleen pöllyttämään sekä omaa että asiakkaan ajattelua hyvällä tavalla molempia osapuolia rikastuttaen – laajentamaan horisonttia. Toisaalta, kun nyt pääsen syventymään uudenlaiseen maailmaan, joka liikkuvaan kuvaan keskittyminen mulle väistämättä on, odotan, että taival antaa vähintään yhtä paljon kuin mä pystyn sille antamaan.

 Ja odotusarvothan ei ole koskaan yhdensuuntaisia, eikö niin? Jotenkin ajattelen, että yhdessä tekeminen on se iso juttu - yhdessä asioiden jalostaminen täyteen potentaaliin. Avainroolissa ovat niin asiakkaat, kumppanit kuin oma henkilökunta. Miksei kilpailijatkin. Me tehdään tästä kimpassa hyvä juttu!

Mihin video-/sisältöala on menossa?

Sisällöthän ei katoa mihinkään, se on aika turvallinen olettama. Sisältöjen määrä on päinvastoin jatkuvasti kasvamassa eikä vähiten sen tähden, että kohtuullisen hyvälaatuista sisältöä pystytään tuottamaan ja jakamaan jo hyvin pienin teknologisin investoinnein. Eikä tästä maailmasta viestittävät asiatkaan lopu. Mutta sisältöähky tuo samalla arvonnousun hyville sisällöille, jaettavuudelle ja löydettävyydelle. Eikä muun kaltaisella sisällöllä oikein mitään arvoa olekaan.

Hyvät sisällöt tulee erottumaan tästä valtavasta massasta. Jotta siihen tilanteeseen päästään, on ainakin kolme asiaa, joiden pitää täyttyä.

 Ensimmäinen on se, että on oltava näkemystä, insightia. Täytyy tietää, mikä on relevanttia sille kohderyhmälle, että saat viestisi puettua sellaiseen muotoon, että se osuu ja liikuttaa. Lisäksi sulla pitää olla riittävästi luovuutta, että saat vangittua sen momentin, kun vastaanottaja on viestisi äärellä. Ja kolmas asia on taatusti se, että kaikki tämä pystytään myös toteuttamaan teknisesti laadukkaasti ja muodostamaan viestin kuluttajalle positiivinen kokemus tai jopa elämys. Tämä on just se paikka, missä FLIK on kova pelaaja.

Millaisena näet FLIKin viiden vuoden päästä?

On aika turvallista ennustella viiden vuoden päähän, koska nykyiset 5 vuotta muuttaa toimintaympäristöä takuuvarmasti. Todennäköisyys voittaa täyspotti lotossa on aika pieni - kuten kai tässäkin ennustamisessa. Ehkä vois sen sijaan haastaa vähän lyhyemmällä aikajänteellä?

Näen FLIKin tulevaisuuden laaja-alaisena, entistä dynaamisempana, entistä näkemyksellisempänä ja entistä luovempana. Minun silmissäni FLIK on kyennyt elämään muutoksen mukana ja sillä tiellä pysytään jatkossakin. Mieluummin osallistutaan keskusteluihin ja synnytetään keskusteluja kuin ainoastaan seurataan niitä.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *