Sijoittajaviestinnässä vahva trendi – Q2-lähetysten katsojamäärä kipusi kymmeniin tuhansiin

Sijoittajaviestinnässä vahva trendi: Q2-asiakkaiden katsojamäärä kipusi kymmeniin tuhansiin

Sijoittajaviestintä on muuttunut – ja muutos jatkuu.

blogi

Riku Pyhälä

Kirjoittaja työskentelee FLIKissä Tuottajana ja Content Ninjana

Viestintä muuttuu, aivan kuten muukin maailma arvoineen. Nykyisin yritysviestinnältä vaaditaan avoimuutta, liikkuvuutta ja aitoutta. Kaikki tämä pätee myös sijoittajaviestintään.

Tilastot ja data kiinnostavat aina, erityisesti jokaista viestijää, joka edes etäisesti pohtii livelähetyksen toteuttamista. Joten raotetaanpa verhoa hieman. Me FLIKissä toteutamme vuosittain yli 600 livelähetystä eri kokoisille yrityksille. Eräänlaisia ruuhkapiikkejä meille ovat pörssiyhtiöiden kvartaalilähetykset, joita toteutamme Suomessa noin 50:lle asiakkaalle, ja Ruotsi mukaanlukien lähes 70:lle. Tämän vuoden toisen kvartaalin osalta lähetysten katselukertoja kertyi noin 14 000 sekä katselutunteja yhteensä yli 5 500 tuntia, päiviksi muunnettuna 229 päivää plus rapiat päälle. Se on rehti annos ruutuaikaa.

Lähetysten määrä on viime vuosina selkeästi kasvanut, ja erityisesti suhteuttuna pörssiyhtiöiden määrään luku on nykyisin hyvin merkittävä. FLIKin tuotantopäällikkö Jaakko Kujanpää laskee: ”129 yritystä on listautunut Nasdaq OMX Helsinkiin, joista asiakkaitamme on siis reilu kolmannes.” Kysymys kuuluukin, miksi livelähetys on nykypäivänä go-to-vaihtoehto sijoittajaviestinnässä?

Sijoittajaviestintä on pörssiyhtiöille tunnetusti lakisääteistä, ja yhtiöiden tulee vastata lakien ja säännösten asettamiin tiedonantovaatimuksiin. Toteutustapoja voi silti periaatteessa olla monia. Ennen aikaan pörssitiedotteita toimitettiin jopa faxin välityksellä, käppyrät ilmestyivät kovaan ääneen ja juhlallisesti koneen uumenista ja virallinen tieto oli kirjaimellisesti mustaa valkoisella.

Mutta se oli silloin ennen.

Sijoittajaviestintä.live

Nyky-yritysten on oltava aivan toisella tapaa läsnä ja kiinni ihmisten arjessa kuin ennen, ja tämä heijastuu myös sijoittajaviestintään. Vaikka kvartaalituloksissa on kyse menneiden kuukausien tuloksista, sijoittajat ovat kiinnostuneita tulevaisuudesta ja näin ollen myös tulevaisuuteen katsovista yrityksistä. Siksi viestintätavalla on merkitystä jo itsessään.

Virtuaalisen läsnäolon arvo nousee jatkuvasti, ja strategisenkin viestinnän on seurattava mukana. Tänä päivänä toimitusjohtajia vaaditaan twiittamaan ja näkymään ulospäin. Jo kliseeksi muodostunut ilmaisu ”Jos yritys ei ole verkossa, sitä ei ole olemassa”, on muuttunut astetta vahvempaan muotoon ”Jos yritys ei kommunikoi verkossa, sitä ei ole olemassa.”

Monet nykysijoittajat tiedostavat tämän, ja heitä saattaa hyvinkin kiinnostaa, miten yritys näyttäytyy verkossa. Myös siis makrotason viestintä – millainen yhtiö on sekä globaalina että kansallisena toimijana eli yrityskansalaisena – on vahvistumassa verkon puolella. Tämän tason viestinnässä video on poikkeuksellisen vahva väline, sillä se vaikuttaa vahvasti yrityksen mielikuvaan, ja välittää brändiä kokonaisvaltaisesti.

Livestriimauksen ja VOD-katseluiden myötä yritykset tavoittavat analyytikot ja osakkeenomistajat joustavasti ja tasapuolisesti. Sisältöä voi seurata netin välityksellä periaatteessa mistä tahansa – vaikkapa lentokoneesta tai mökkiterassilta – minne ikinä verkko yltääkin. Tähän kun lasketaan lisäksi yleinen sijoittamisen demokratisoituminen eli kuinka sijoittajaksi voi ryhtyä yhä helpommin kuka tahansa, on helppo nähdä, että yleisömäärätkin vain jatkavat kasvuaan.

Livelähetys luo uskottavuutta

Verrattuna aiempiin välineisiin livelähetys on ennen kaikkea suorempi ja elävämpi tapa viestiä. ”Livetilanne lisää uskottavuutta yhtiön johtoa kohtaan, kun he uskaltavat tulla kameran eteen kertomaan yhtiön tilanteesta”, Yu Gong Inderesistä vahvistaa. ”Lisäksi visualisoinnit on helpompi nähdä presentaatiosta.”

Livetilanteessa numeroilla ja faktoilla on merkitystä, mutta myös tavalla viestiä on iso painoarvo: kuinka asiat esitetään. Yrityksen edustajat altistavat itsensä kysymyksille ja aidolle interaktiolle. ”Livenä on helpompi kysyä kysymyksiä joita jää auki, kun tehdään osaketutkimusta”, Gong kertoo.

Tällainen viestintä vaatii ensinnäkin toteuttajalta vankkaa teknistä osaamista, mutta myös viestijältä avointa suhdetta yleisöönsä. Livelähetyksen yleisö on paikalla kolmella eri tavalla: fyysisesti paikan päällä, livestriimiä seuraamassa ja erityisesti jälkikäteen tallenteen äärellä. Viestin on osuttava maaliin jokaiselle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *