Helsingin Sote sai brändiinsä tunnetta ja vaikuttavuutta

ASIAKAS:
Helsingin kaupunki
CASE:
Videotuotanto
HAKUSANAT:
videotuotanto
JULKAISTU:
06 / 2019
YHTEYS:
Riku Pyhälä
riku.pyhala@flik.fi
+358 40 749 2320

Helsingin sosiaali- ja terveystoimen, tunnetummin Helsingin Sote:n, tehtävänä on tuottaa hyvinvointia, terveyttä ja sosiaalista turvallisuutta kaikille helsinkiläisille. Näin laajan tehtävän ja palvelukokonaisuuden sekä niiden muodostaman brändin viestiminen ei ole yksinkertaista. Pelkkä palvelujen esittely ja listaaminen ei riitä. Tarvitaan myös tunnetta ja koskettavuutta.

FLIK tuotti asiakkaalle kaksi hyvin samankaltaista tuotantoa, joiden toteutuksessa hyödynnettiin yhtä klassisimmista taiteenmuodoista ja jonka ytimeen on aina olennaisesti kuulunut tunne: runoutta. Koko Helsingin Sote:n brändiä viestivän videon taustalle luettiin Tommy Tabermannin runo Pieni laulu ihmisestä. Videon tuottaja Mikko Niittymäki kuvaa valintaa näin: “Tabermannin runo valittiin videon taustalle koskettavuuden vuoksi. Se vain yksinkertaisesti iski koko tekijäporukkaan ja tottahan se on. Ihminen tarvitsee ihmistä.”

Inhimillisyys ja lämpö tarttuivat projektin myötä myös kuvausryhmään. Katso allaolevasta twiitistä taltiomamme pätkä ohjaaja Lawrence Dolkartin näyte mahtavasta asiakaspalveluhengestä.

Tunnetta rekrytointiin

Toinen tuotannoista oli tarkemmin kohdistettu: videota on tarkoitus hyödyntää lapsiperheiden palvelutarpeen arvionnin ja tuen rekrytoinnissa. Tällä kertaa ääneen pääsi kaupungin oma työntekijä, runoilija Jukka “Nosto” Piitulainen.

Videon tuottaja-käsikirjoittaja Riku Pyhälä kuvaa toteutusta haastavaksi: “Oli aika mielenkiintoista tasapainoilla luetun runon ja kuvakerronnan välillä, kumpikaan ei saa syödä toista vaan molempien täytyy tukea toisiaan ja viestiä yhtenäisesti.”


Alta näet pari otosta tuotannon kuvauksista Kolmen sepän patsaan edustalta.