5+1 kriteeriä streaming-kumppanin valintaan

Kun kaikki toimijat digikonsulteista putkiliikkeisiin suoltavat sisältöä verkkoon alati kiihtyvällä tahdilla, on kaikki keinot käytettävä kilpailussa huomiosta. Ilman substanssia kikat ovat kuitenkin turhia. Ja hyvänkin substanssin voi pilata puolilaadukkaalla tai laaduttomalla toteutuksella.

Teksti: Janne Vainionpää

Facebook
Twitter
LinkedIn

Live-lähetyksistä on tullut tekniikan kehittymisen myötä arkipäivää. Live-lähetyksen organisaation sisällä tai ulkoisesti voi tehdä käytännössä kuka tahansa — minimivaatimuksena älypuhelin — ja markkinoilla on kymmenittäin toimijoita jotka tarjoavat avaimet käteen -tuotantopalveluja.

Palvelujen hinnoissa on nähtävillä suuria eroja. Kun toinen veloittaa palvelusta muutaman satasen ja toinen muutaman tonnin, syntyy helposti kysymys, että miten hintaerot voivat olla niin suuret — miksi ja mistä maksaisin enemmän?

Laadusta.

Kokosin tähän postaukseen muutamia palveluntarjoajia erottavia tekijöitä, joihin kannattaa kiinnittää huomiota kumppanin valinnassa. Tekijöitä, jotka voivat olla live-lähetysten toteutuksessa se pieni ero joka ratkaisee näyttääkö katsojan peukku sisällön ja kokemuksen suhteen alas- vai ylöspäin. Niihin yli kahteen tuhanteen projektiin joissa olen ollut tavalla tai toisella mukana, on mahtunut molempia. Tässä niistä tärkeimmät tärpit.

1 Sisällön kuluttamisen laatu

Aloitetaan kuvasta ja äänestä. Jos kuva on huonosti valaistua, huonosti sommiteltua, voi se olla ok informaation välitykseen — mutta jos haet brändiäsi tukevaa viestintää, laadulla on merkitystä.

Ääni taas on kriittisempi kaikessa lähetystoiminnassa. Yleisösi ei jaksa kuunnella sirisevää, kaikuvaa, tai muuten ärsyttävällä tavalla heikkolaatuista ääntä. Tässä toimijoiden välillä voi olla suuriakin eroja. Näennäisesti samaa palvelua tarjoavista voi toisella olla käytössään ammattitasoinen lähetyskäyttöön suunniteltu kalusto, kun toinen tekee harrastelijatasoisella kevyellä kalustolla — joka sekin voi toimia. Tässä on suuri ero. Isolta näyttävä kaluston määrä ei yleensä tarkoita sitä, että toimijalla olisi vanhanaikaista tekniikkaa, vaan sitä että he panostavat tuotantotekniseen laatuun.

Toinen merkittävä tekijä sisällön kuluttamisen laadussa on lähetykseen liitettävät muut materiaalit. Pahimmassa tapauksessa esityskalvoja kuvataan samalla kameralla kuin puhujaa — lopputuloksena sekä puhuja että esitysmateriaalit näkyvät huonosti. Parhaassa tapauksessa yleisölle on annettu mahdollisuus seurata sekä tapahtumavideota että esitysmateriaaleja molempia hyvällä laadulla siten, että yleisö voi valita kumpaa katsoo. Etenkin mobiililaitteilla moni kuuntelee lähetystä, ja seuraa samalla kalvoja full-screeninä.

Sisällön tarjoilutavassa on suuria eroja toimijoiden välillä ja erot ratkaisujen välillä voivat olla sisällön kulutuskokemuksen kannalta varsin merkittäviä.

2 Katsojakokemuksen laatu

Yleisön pitäminen ja positiivisen kokemuksen tuottaminen voi karahtaa monessa kohtaa.

Landing page ja rekisteröitymisprosessi: pystyykö palveluntarjoajasi tuottamaan kokemuksen, jossa rekisteröintiprosessi on sujuva siten, että ilmoittautuneelle lähtee kalenterikutsu. Jos käytät tässä markkinoinnin automaatiojärjestelmää, pystyykö toimittajasi integroitumaan järjestelmään siten, ettei prosessiin tule säröjä?

Päätelaitteiden tukeminen: Olen itse sattuneesta syystä innokas webinaarien kuluttaja. Usein osallistumiskonteksti- tai ajankohta on sellainen, etten halua kaivaa esiin läppäriä, vaan osallistua mobiililaitteella. Valitettavasti edelleen tulee vastaan tilanteita joissa kokemus mobiililaitteella ei yksinkertaisesti toimi. Kuten myös desktop -ympäristössä tilanteita joissa osallistuminen vaatii esimerkiksi flash-playerin, joka on katoavaa kansanperinnettä. Huomio: flashin markkinapenetraatiosta ei edes löydy tänä päivänä statistiikkaa, ja Adobe on ilmoittanut flashin kehityksen lopettamisesta. Silti, markkinoilla on toimijoita joiden ratkaisut perustuvat flashin käyttöön jakelussa.

Yleisösi kokemus on brandisi ydin.

3 Jakelu & teknologiaosaaminen

Lähetys pätkii, kuva ei näy? Erityisesti organisaation sisäisissä massalähetyksissä verkko huutaa hoosiannaa, ja Internet-kaista tai toimistojen väliset reititykset eivät yksinkertaisesti kestä lähetyksen aiheuttamaa kuormaa.

Tässä aspektissa on kenties suurimmat erot toimijoiden välillä.

Varoitus, seuraava osio sisältää teknisiä termejä! Mikäli katsojia halutaan palvella hyvin sijainnista ja päätelaitteesta riippumatta, vähimmäisvaatimus on adaptiivinen HTML5 streamaustekniikka globaalin CDN-verkon välityksellä (kuten esimerkiksi Amazon tai Akamai). Tämä tarkoittaa sitä, että streami transkoodataan ennen jakelua useaan eri kuvakokoon ja bitrateen (määrittää sen kuinka paljon yksittäinen katsoja kuluttaa verkkokaistaa), ja katsojapäässä katsojalle tarjoillaan automaattisesti hänen yhteysnopeuteen parhaiten soveltuva streami.

Tästä huolimatta, katsojien määrän ollessa suuri streami ei tule tavoittamaan (organisaation sisällä) katsojia hyvällä laadulla ilman kehittyneempiä jakeluteknisiä ratkaisuja. Tällaisina ratkaisuina voi toimia esimerkiksi peer-to-peer teknologia, jolla katsojat organisaation sisällä hakevat sisällön toisiltaan, eivätkä CDN-verkosta Internetin yli, kuten on normaalitapauksessa tapana.

Mikäli todella haluat ottaa organisaatiosi sisällä live-lähetykset viestinnän välineeksi ja päästä eteenpäin ”ei se kuitenkaan toimi” -ennakkoluuloista, kannattaa valita kumppani joka on tietoinen teknologiasta syvällisellä tasolla, pystyy kertomaan erilaisista ratkaisuvaihtoehdoista ymmärrettävästi ja keskustelemaan niistä organisaation ”IT-osaston” kanssa.Asiansa osaava kumppani voi tuottaa paremman lähetyslaadun lisäksi myös merkittäviä kustannussäästöjä.

4 Data & Engagement

Miten ajattelit hyödyntää live-lähetyksistä syntyvää dataa. Data voitaisiin jakaa kahteen kategoriaan:

Katsoja & laatudata: Kuinka monta uniikkia katsojaa, kauanko he viettivät sisällön parissa, no-show prosentti rekisteröityneistä, ketkä olivat online.

Engagement -data: Lähetysten aikana voit mitata yleisön suhtautumista viestiisi eri tavoilla. Pollit eli kyselyt tai äänestykset ovat hyvä tapa mitata yleisön ”pulssia”, ja toisaalta chat-viestit voivat antaa erityisesti liidigenerointitarkoituksissa arvokasta dataa yksilöityjen osallistujien tarpeista, odotuksista ja suhtautumisesta asiaasi.

Suorat lähetykset ovat erinomainen tapa kerätä yleisöstäsi (paljon) kiinnostavaa laatu- ja määrädataa. Ne puhuvat usein suoraa kieltä tarjoamasi substanssin kiinnostavuudesta, ja minimissään tarjoamasi sisältökontekstin arvosta yleisöllesi. Ne tarjoavat raakaa dataa yleisösi reaktioista sisältöösi, polttoaineeksi liiketoimintasi kehittämiseen.
Ilman valideja mittareita toimenpiteitesi parantaminen perustuu mutuun.

5 Tietoturva

Pikku juttu. Onhan palveluntarjoajasi ratkaisun tietoturva kunnossa? Oletko varma, että yrityksesi sisäiset salaisuudet eivät ole jossain palvelimen nurkalla täysin suojaamattomana odottamassa ensimmäistä innokasta vastaantulijaa? Ei tästä muuta.

+ 1 Keno

Vain panostamalla fiksusti voit voittaa, eikä sen tarvitse olla arpapeliä. Streamauksen teknologiat ja kerrontaformaatit kehittyvät — kovaa vauhtia. Kiinnittäisin kumppanin valinnassa erityistä huomiota siihen, onko toimittaja etu- vai takakenossa suhteessa innovatiivisiin ratkaisuihin. Onko palveluntarjoaja kykeneväinen kehittämään tarinankerronnan ja sisällön sisäistämisen menetelmiä live-lähetyksissäsi? Pystyykö tiimi tarjoamaan kustannustehokkaita ratkaisuja useista lähetyspaikoista koostettaviin live-kerrontaformaatteihin? Entä monimuotoisemmista lähetyspaikoista — esimerkiksi liikkuvasta autosta — tapahtuviin lähetyksiin? Pystyykö tiimi tuomaan ratkaisuja joilla saat isonkin organisaation sisäiset lähetykset toistumaan sillä laadulla, millä olemme tottuneet katsomaan suoria lähetyksiä televisiosta? Jos ei, niin otat turhan takakenon suhteessa yleisösi odotuksiin.

Lopulta kysymys on kahdesta asiasta: yleisösi palvelemisesta parhaalla mahdollisella tavalla, ja siitä miten pystyt hyödyntämään yleisödatan — niin peruskävijädatan kuin myös yleisösi engagementistä syntyvän tiedon. Kun teet panostuksia niin yrityksen sisäisen kuin myös ulkoisen yleisön palvelemiseen moderneilla live-sisällöillä, pidä huoli, että nämä kaksi asiaa ovat kunnossa. Muuten aktiviteettisi voivat yllättävän helposti kääntyä tulokseltaan negatiivismerkkikseksi.

Täytä lomake ja varaa esittely